Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

S17 wydłuży się o 36 kilometrów. Budowa fragmentu Zamość-granica z Ukrainą potrwa do 2026 roku

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
GDDKiA
Ponad 1,4 mld zł pochłonie budowa dwóch odcinków trasy S17 między Zamościem a granicą z Ukrainą. Łącznie chodzi o 36 kilometrów drogi ekspresowej.

Rusza kolejna inwestycja drogowa. A mówiąc precyzyjniej dwie inwestycje. GDDKiA podpisała umowy na wykonanie odcinków trasy S17: między Zamościem a Tomaszowem Lubelskim oraz Tomaszowem Lubelskim a granicą z Ukrainą. Łącznie chodzi o 36 km ekspresówki.

- Chwila ważna. Chwila ważna dla regionu, ważna dla Polski, bo to droga, którą domknęliśmy oś komunikacyjną między Wschodem a Zachodem, doprowadziliśmy strategiczną drogę S17 do granicy z Ukraina - podkreśla wicepremier Jacek Sasin.

- Wykonawcy będą odpowiedzialni za wybudowanie drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym (dwa pasy ruchu w obu kierunkach z pasami awaryjnymi). Powstaną obiekty inżynierskie, drogi do obsługi ruchu lokalnego oraz infrastruktura związana z ochroną środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne - informuje Mirosław Czech, dyrektor lubelskiego oddziału GDDKiA.

Zamość – Tomaszów

Odcinek od węzła Zamość Południe do węzła Tomaszów Lubelski Północ będzie liczył ok. 18,5 km. Kontrakt trafił w ręce tureckiej spółki Kolin İnşaat Turizm Sanayi Ve Ticaret. Jego wartość opiewa na 822,5 mln zł. Oznacza to, że budowa jednego kilometra ekspresówki kosztuje 44,5 mln zł.

- Nowa trasa przebiegać ma wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 17 po jej wschodniej stronie – opisuje Czech.

Za węzłem Zamość Południe ekspresówka ominie las w Księżostanach, a następnie zbliży się do obecnej „siedemnastki”.
W ramach inwestycji powstanie m.in. węzeł Tarnawatka na skrzyżowaniu z drogą prowadzącą w kierunku Łaszczowa, a także para Miejsc Obsługi Podróżnych Krynice oraz Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej. Za Tarnawatką trasa przebiegać będzie w korytarzu obecnej DK17 i zakończy się w okolicach Dąbrowy Tomaszowskiej, gdzie połączy się obwodnicą Tomaszowa Lubelskiego. 

Planowanych jest powstanie 19 obiektów inżynierskich, w tym m.in. cztery estakady, cztery mosty, siedem wiaduktów, kładka dla pieszych oraz trzy przejścia dla zwierząt dużych i średnich.

Kontrakt obejmuje zaprojektowanie i budowę trasy. Same roboty budowlane zaplanowano w latach 2024-26.

Tomaszów – granica

Odcinek będzie liczył ok. 17,5 km. Rozpocznie się za węzłem Tomaszów Lubelski Południe, gdzie trasa przetnie obecną drogę krajową i pobiegnie po jej zachodniej stronie. Ominie Lubyczę Królewską i dalej poprowadzona w tym samym miejscy gdzie biegnie obecne „siedemnastki”. Zakończenie odcinka zaplanowano na włączeniu do istniejącej obwodnicy Hrebennego.
Droga będzie miała dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu i pasami awaryjnymi.

– Planowanych jest 11 obiektów inżynierskich, w tym trzy estakady, most i pięć wiaduktów – wylicza Czech.

Budimex, zwycięzca przetargu, wycenił wartość prac (projekt i budowa) na ok. 598,2 mln zł. To kwota niższa niż planowała wydać na roboty GDDKiA (według szacunków urzędu aż o 89,9 proc.). Budowa trasy planowana jest w latach 2024-2026.

Między Piaskami a Hrebennem wybudowanych będzie ok. 124 km trasy S17. GDDKiA planuje w tym roku ogłoszenie przetargów na realizację trzech z nich: Piaski - Łopiennik (ok. 16,5 km), Krasnystaw - Izbica (ok. 19 km) oraz Izbica - Zamość Sitaniec (ok. 10 km). 

Dla pozostałych dwóch Łopiennik - Krasnystaw (ok. 9,5 km) oraz Zamość Sitaniec - Zamość Wschód (ok. 12 km) toczy się procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: S17 wydłuży się o 36 kilometrów. Budowa fragmentu Zamość-granica z Ukrainą potrwa do 2026 roku - Kurier Lubelski

Wróć na zamosc.naszemiasto.pl Nasze Miasto