Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

O krok bliżej do budowy ekspresówki z Lublina do Lubartowa. Firmy zaakceptowały rozstrzygnięcie GDDKiA

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Ponad 835,6 mln zł będzie kosztowała budowa 23 kilometrów ekspresówki, która połączy Lublin z Lubartowem. Częścią tego fragmentu trasy S19 jest obwodnica Niemiec. Firmy walczące o kontrakt zaakceptowały rozstrzygnięcie przetargu przyjęte przez GDDKiA. Projekt i roboty drogowe wykona Mota-Engil Central Europe.

GDDKiA zrobiła kolejny krok do budowy fragmentu trasy S19. Chodzi o odcinek od Lublina do Lubartowa. – Nikt nie wniósł odwołania do rozstrzygnięcia przetargu – informuje Łukasz Minkiewicz rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA.

Uczestnicy przetargu na wniesienie zastrzeżeń mieli 10 dni od momentu wskazania zwycięzcy postępowania. Brak odwołań oznacza, że zwycięzcą pozostaje firma Mota-Engil Central Europe. Przy czym GDDKiA nie może jeszcze podpisać kontraktu na wykonanie prac. Musi z tym poczekać na wynik kontroli, którą przeprowadzi Urząd Zamówień Publicznych. To standardowa procedura w przypadku zamówień publicznych o dużej wartości, z udziałem środków unijnych.

– Złożyliśmy już wniosek o przeprowadzenie kontroli – dodaje Minkiewicz.

Ile potrwa „prześwietlanie” przetargu? Nie wiadomo. – Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w I kwartale 2021 r., a rozpoczęcie robót w 2022 r. – zapowiada Minkiewicz. I przypomina: – Wartość kontraktu to 835,66 mln zł.

To oznacza, że na budowie tego fragmentu S19 GDDKiA „zaoszczędzi” 272 mln zł. Na prace była bowiem gotowa wydać prawie 1,11 mld zł.

Mota–Engil będzie miał 36 miesięcy na realizację inwestycji od momentu podpisania umowy. Musi wykonać dokumentację projektową i m.in. uzyskać decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Następnie zrealizować same roboty drogowe. Przy czym w ich przypadku do „czasu kontraktu” nie wlicza się okresu zimowego od 16 grudnia do 15 marca.

Ekspresówka będzie miała dwie jezdnie, na każdej kierowcy będą mieli do dyspozycji pod dwa pasy ruchu (zostanie zostawiona też rezerwą na trzeci pas).

W miejscu obecnego skrzyżowania DK19 z drogą wojewódzką 815 powstanie węzeł Lubartów Północ, a na przecięciu z drogą powiatową prowadzącą do Kozłówki węzeł Lubartów Zachód. Dalej ekspresówka pobiegnie nowym śladem i od wschodu ominie Niemce. Na przecięciu z drogą wojewódzką do Jawidza powstanie węzeł Niemce Wschód, a w okolicy obecnego skrzyżowania z drogą powiatową prowadząca do Leonowa–Niemce Południe.

S19 jest fragmentem transeuropejskiego szlaku Via Carpatia. Odcinek od Lublina do Lubartowa jest pierwszym z siedmiu, które zostaną wykonane na terenie woj. lubelskiego „na północ” od Lublina.

– Trwają prace przygotowawcze dla pozostałych sześciu odcinków S19 od węzła Lubartów Północ do granicy woj. lubelskiego i mazowieckiego, o łącznej długości ok. 81 km. Przetargi na wyłonienie wykonawców planujemy ogłosić jeszcze w tym roku – mówi Minkiewicz.

W 2021 r. kierowcy mają natomiast skorzystać już z wykonanych odcinków S19 „na południe” od Lublina. Trwają prace przy sześciu fragmentach trasy na terenie woj. lubelskiego o łącznej długości 75 km (pomiędzy węzłami Lublin Węglin - koniec zachodniej obwodnicy Lublina a Lasami Janowskimi). W ramach tej inwestycji powstają m.in. obwodnica Kraśnika oraz obwodnica Janowa Lubelskiego. Roboty budowlane pochłoną łącznie 1,85 mld zł. Ale to tylko część kosztów. Do tego trzeba dodać m.in. odszkodowania za przejęte tereny. Łącznie wartość powstania tego fragmentu ekspresówki to 2,47 mld zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krasnik.naszemiasto.pl Nasze Miasto