Jak obniżyć ryzyko cukrzycy typu 2 i zmniejszyć insulinooporność u osób otyłych? Umiarkowany ruch pozwala lepiej kontrolować cukier we krwi

Agata Siemiaszko
Agata Siemiaszko
Umiarkowany wysiłek fizyczny wspiera redukcję tkanki tłuszczowej okołonarządowej, która przyczynia się do rozwoju zaburzeń metabolizmu glukozy, a także miażdżycy, nadciśnienia tętniczego krwi i zawału serca.
Umiarkowany wysiłek fizyczny wspiera redukcję tkanki tłuszczowej okołonarządowej, która przyczynia się do rozwoju zaburzeń metabolizmu glukozy, a także miażdżycy, nadciśnienia tętniczego krwi i zawału serca. pressmaster/123RF
Nadmierna masa ciała i otyłość to jedne z głównych przyczyn rozwoju cukrzycy typu 2. Chorym często towarzyszy również insulinooporność, czyli obniżona wrażliwość komórek na działanie insuliny. W najnowszych badaniach natomiast zaobserwowano, że umiarkowany ruch 3 razy w tygodniu może zmniejszyć objawy insulinooporności mózgu, w tym zredukować uczucie głodu, chronicznego zmęczenia, mgły mózgowej i problemów z pamięcią długotrwałą.

Spis treści

Umiarkowany i regularny wysiłek zmniejsza insulinooporność komórek mózgu u osób otyłych

Cukrzyca to poważne zaburzenie metabolizmu glukozy, które obecnie może dotyczyć nawet 537 mln ludzi na całym świecie, a liczba ta do 2045 roku wzrośnie aż do 783 mln. Blisko 90 proc. tych przypadków stanowi cukrzyca typu 2, która najczęściej rozwija się u osób powyżej 45. roku życia, szczególnie u tych z nadwagą lub otyłością. Dodatkowo w tym schorzeniu dochodzi do insulinooporności, czyli obniżenia wrażliwości komórek na działanie insuliny.

Powszechnie wiadomo, że w prewencji i leczeniu tych schorzeń niezbędna jest zbilansowana dieta z niskim indeksem glikemicznym, utrzymanie prawidłowej masy ciała, a także umiarkowana aktywność fizyczna, na poziomie minimum 5000 kroków dziennie. W jednym z badań eksperci zaobserwowali, że podejmowanie aktywności po południu może zmniejszyć o 18 proc. oporność komórek na działanie insuliny, natomiast wieczorne treningi aż o 25 proc.

Dowiedz się więcej: Na czym polega dieta z niskim indeksem glikemicznym?

Natomiast w najnowszych badaniach naukowcy postanowili sprawdzić, jak wysiłek fizyczny wpływa na wrażliwość komórek mózgowych na działanie insuliny u osób z nadwagą i otyłością. W badaniach zaobserwowano, że 8-tygodniowy program ćwiczeń, zakładający godzinę ćwiczeń dziennie minimum 3 razy w tygodniu może poprawić wrażliwość mózgu na działanie insuliny oraz zmniejszyć pojawianie się objawów insulinooporności mózgu.

Dodatkowo eksperci zaobserwowali, że u każdego uczestnika doszło do zmniejszenia tłuszczu trzewnego, czyli okołonarządowego. Nadmierne gromadzenie się tkanki tłuszczowej wokół ważnych narządów może wywołać szereg schorzeń, w tym: miażdżycę, zawał serca, nadciśnienie tętnicze krwi i cukrzycę typu 2.

– Badanie to wzmacnia fakt, że aktywność fizyczna jest potrzebna do przywrócenia szlaków metabolicznych umysł-ciało u pacjentów z otyłością, stanem przedcukrzycowym, cukrzycą i ogólnie chorobami metabolicznymi – skomentowała dr Ana Maria Kausel, endokrynolog.

Jak w 8 tygodni obniżyć insulinooporność? Postaw na umiarkowany wysiłek fizyczny

Każdy wysiłek fizyczny, niezależnie od czasu trwania i częstotliwości jego wykonywania jest ważnym krokiem w kierunku zachowania zdrowia i zmniejszenia ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2. Na potrzeby badania eksperci przeanalizowali dane osób z BMI od 27,5 do 45,5 kg/m2. Uczestnicy przed eksperymentem prowadzili siedzący tryb życia i zostali zakwalifikowani do grupy zagrożonej rozwojem cukrzycy typu 2.

Każdy badany uczestniczył trzy razy w tygodniu w godzinnej sesji treningu wytrzymałościowego. Trening obejmował połączenie jazdy na rowerze i chodzenia tak, aby doprowadzić osoby do 80 proc. szczytowego zapotrzebowania tlenu, inaczej nazywanego VO2max. Uczestnikom na początku i na końcu badania podano również insulinę w formie aerozolu do nosa, po czym za pomocą rezonansu magnetycznego badano wrażliwość komórek mózgu na działanie insuliny.

Po 8-tygodniowym badaniu eksperci zaobserwowali, że program ćwiczeń zwiększył działanie insuliny na komórki mózgowe, a także wzmocnił połączenia w hipokampie, czyli części mózgu odpowiedzialnej za czucie i reagowanie. Dodatkowo naukowcy zauważyli, że u każdego z uczestników zmniejszyło się uczucie głodu, poprawił się metabolizm, a także zmniejszeniu uległa masa ciała, co korzystnie wpływa na obniżenie ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2.

Jak cukrzyca i insulinooporność wpływają na funkcjonowanie mózgu?

Jak podają naukowcy, stan przedcukrzycowy i towarzysząca temu insulinooporność nie jest tym samym co insulinooporność mózgu. Brak wrażliwości komórek mózgowych na insulinę oczywiście może być związana z cukrzycą typu 2 i otyłością, jednak w tym przypadku dodatkowo dochodzi do zaburzenia metabolizmu mózgu i obniżenia jego wydajności.

– Przyrost masy ciała jest głównym czynnikiem cukrzycy, a niewrażliwość na insulinę w mózgu jest pośrednio związana z chorobą. Ta druga teoria jest poparta badaniami pokazującymi, że osoby z nadwagą są bardziej narażone na rozwój cukrzycy, nawet jeśli nie mają żadnych innych czynników ryzyka. Ostatecznie potrzebne są dalsze badania, aby określić dokładny związek między insulinoopornością mózgu a cukrzycą. Oczywiste jest jednak, że oba warunki są ze sobą ściśle powiązane, a zarządzanie jednym z nich może pomóc w zapobieganiu drugiemu – dodali autorzy badania.

Wśród głównych objawów insulinooporności mózgu można wymienić:

  • chroniczne zmęczenie,
  • mgłę mózgową,
  • problemy z pamięcią długotrwałą,
  • ciągłe uczucie głodu.

Badanie dostarcza kolejnych dowodów na to, że umiarkowana aktywność fizyczna powinna stanowić nieodłączny element leczenia i profilaktyki chorób metabolicznych.

Źródło: Exercise restores brain insulin sensitivity, may protect against type 2 diabetes Medical News Today

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

iPolitycznie - Ustawa o wyrównywaniu szans w przygotowaniu - skrót

Materiał oryginalny: Jak obniżyć ryzyko cukrzycy typu 2 i zmniejszyć insulinooporność u osób otyłych? Umiarkowany ruch pozwala lepiej kontrolować cukier we krwi - Strona Zdrowia

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na krasnik.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie