Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zamość. Są kilkumilionowe straty, ale MZK zachował płynność finansową

Bogdan Nowak
Bogdan Nowak
Ogólnie przychody MZK wyniosły w 2022 r. ponad 27 mln 932 tys. zł. To o prawie 6 mln więcej niż w ub. roku m.in. ze sprzedaży paliw, reklam, usług warsztatowych, mycie samochodów itd. Jednak ogólnie koszty pochłonęły ponad 31 mln 765 tys. zł
Ogólnie przychody MZK wyniosły w 2022 r. ponad 27 mln 932 tys. zł. To o prawie 6 mln więcej niż w ub. roku m.in. ze sprzedaży paliw, reklam, usług warsztatowych, mycie samochodów itd. Jednak ogólnie koszty pochłonęły ponad 31 mln 765 tys. zł Bogdan Nowak
To ważny dokument. Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu przygotowało analizę swojej działalności za ubiegły rok. Raport był prezentowany na ostatniej sesji zamojskiej Rady Miejskiej. Wynika z niego, że ta miejska spółka „wygenerowała” w tym czasie stratę w wysokości ponad 3,8 mln zł, a skumulowane straty także z lat ubiegłych wynoszą w sumie ponad 9,5 mln zł.

Jak czytamy w dokumencie powodem takiego stanu jest głównie wzrost wynagrodzeń w MZK, paliwa oraz części zamiennych (w porównaniu z rokiem poprzednim). Nie tylko.

„Niskie przychody z tytułu sprzedaży biletów jako wciąż niewyrównane następstwo pandemii Covid-19, wysokie koszty amortyzacji (w wysokości ponad 2,3 mln zł)” – czytamy w raporcie. „Na wzrost kosztów amortyzacji miały wpływ podjęte w poprzednich latach działania inwestycyjne polegające m.in. na dostawie 10 nowych autobusów marki Solaris oraz zakupie ośmiu sztuk używanych autobusów marki Solaris”.

To miało „obciążyć” wynik finansowy przedsiębiorstwa, choć takie zakupy bez wątpienia były potrzebne, wręcz konieczne. W ubiegłym roku natomiast ceny biletów nie uległy zmianie. Ich podwyższenie, nie byłoby chyba – w obecnej sytuacji - dobrym rozwiązaniem, bo mieszkańcy Zamościa mniej chętnie niż przed pandemią korzystają z usług MZK (jeżdżą do pracy własnymi autami, rowerami czy chodzą na piechotę). Dlaczego? Ludzie w tym czasie często zmienili swoje przyzwyczajenia i do nich jakoś nie wracają. Podwyżki cen biletów mogłyby ich jeszcze do MZK zniechęcić.

W dokumencie znalazło się także wiele innych, ważnych informacji. Dowiadujemy się z niego np., iż pod koniec 2022 r. w MZK było w sumie zatrudnionych 98 osób, a średnia ich płaca brutto wynosiła ponad 4 tys. 79 zł (nie wliczono w to jednak wynagrodzenia Zarządu i Rady Nadzorczej). Kierowcy otrzymują średnio ok. 4 tys. 335 zł, kierownicy i pracownicy umysłowi – ok. 4 tys. 285 zł, mechanicy – 3 tys. 876, dozorcy i sprzątaczki – ok. 3 tys. zł, a np. kontrolerzy biletów – 2 tys. 945 tys. zł (oczywiście „na rękę” jest to odpowiednio mniej).

Ogólnie przychody MZK wyniosły w 2022 r. ponad 27 mln 932 tys. zł. To o prawie 6 mln więcej niż w ub. roku m.in. ze sprzedaży paliw, reklam, usług warsztatowych, mycie samochodów itd. Jednak ogólnie koszty pochłonęły ponad 31 mln 765 tys. zł.

Czy jest się czym martwić? „Pomimo rosnących kosztów Spółka utrzymuje płynność finansową i na bieżąco reguluje wszystkie zobowiązania” – czytamy w owym sprawozdaniu podpisanym przez Krzysztofa Szmita, prezesa zarządu MZK w Zamościu.

Cały dokument jest dostępny na stronie internetowej: https://zamosc.esesja.pl/.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Zamość. Są kilkumilionowe straty, ale MZK zachował płynność finansową - Zamość Nasze Miasto

Wróć na krasnik.naszemiasto.pl Nasze Miasto