Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraśnik: Zbigniew Marcinkowski opowiada o zmianach w funkcjonowaniu urzędu pracy

Sandra Michalewska
- W przypadku profilowania danej osoby bezrobotnej wynik systemu komputerowego nie zawsze pokrywa się z naszymi odczuciami - mówi w Gościu Dnia Zbigniew Marcinkowski, zastępca dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kraśniku odnosząc się do zmian w funkcjonowaniu pośredniaka po wejściu w życie nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
- W przypadku profilowania danej osoby bezrobotnej wynik systemu komputerowego nie zawsze pokrywa się z naszymi odczuciami - mówi w Gościu Dnia Zbigniew Marcinkowski, zastępca dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kraśniku odnosząc się do zmian w funkcjonowaniu pośredniaka po wejściu w życie nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. sxc.hu/logo:naszemiasto.pl
- W przypadku profilowania danej osoby bezrobotnej wynik systemu komputerowego nie zawsze pokrywa się z naszymi odczuciami - mówi w Gościu Dnia Zbigniew Marcinkowski, zastępca dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kraśniku odnosząc się do zmian w funkcjonowaniu pośredniaka po wejściu w życie nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Sandra Michalewska: Gościem portalu NaszeMiasto.pl jest Zbigniew Marcinkowski, zastępca dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kraśniku. Dzień dobry.

Zbigniew Marcinkowski: Dzień dobry.

Zakładamy taką hipotetyczną sytuację - ja Sandra Michalewska jestem osobą bezrobotną. Przychodzę do urzędu pracy w Kraśniku i co...?

Pierwsza rzecz to... witamy w urzędzie. Jest on dla osoby, która potrzebuje pomocy i wsparcia. W związku z tym osoba poszukująca pracy najpierw styka się z doradcą klienta. On zajmie się daną osobą i rozpocznie od tego, że najpierw wyznaczy jej profil.

Profil będzie określał stopień oddalenia od rynku pracy i określenie gotowości do wejścia albo powrotu na rynek. Osoba ta ma przygotowany test, który składa się z 24 pytań. Mają one posłużyć temu, aby stwierdzić w jaki sposób pomóc osobie poszukującej pracy.

Musimy też zdiagnozować czy ta osoba faktycznie wykazuje chęć powrotu na rynek pracy, dlatego, że środki te, które są przeznaczane dla urzędów pracy muszą być w bardzo efektywny sposób wykorzystywane. One mają służyć pomocy, a nie karaniu bądź odbieraniu nadziei na stabilną sytuację zawodową.

Ten doradca klienta - on będzie mi towarzyszyć przez cały czas korzystania z usług pośredniaka, prawda?**

Tak. Tak jak powiedziałem zasada jest taka, że doradca klienta w momencie ustalenia profilu - w kolejnym etapie - to jest do 60 dni - musi przedstawić indywidualny plan działania dla tej osoby. Potem w efekcie tego powstają takie ramy czasowe - po wyznaczeniu tego planu - które określają, że w przypadku pierwszego profilu w przeciągu 180 dni musi nastąpić pierwsza pomoc dla tej osoby, w przypadku drugiego profilu 540 dni, a trzeciego 720 dni. To są ramy czasowe, w których urząd pracy musi w skuteczny sposób wyjść do osoby bezrobotnej.

Kontakt tak - jak Pani wspomniała - może być bezpośredni, ale może być też drogą elektroniczną, telefoniczną, w zależności od tego, która z tych form jest najszybsza, najskuteczniejsza i najwygodniejsza przy okazji także te formy też wchodzą w grę.

Profilowanie to zupełna nowość. Czemu ono ma służyć?

Nowelizacja ustawy powoduje, że zwiększa się uwagę na efektywność i skuteczność funkcjonowania urzędów. Czyli my musimy poprzez profile zbadać oddalenie osoby od rynku pracy, czyli te wszystkie czynniki utrudniające wejście lub powrót na rynek pracy oraz określenie gotowości tej osoby powrotu na ten rynek, podjęcie zatrudnienia. Temu ma służyć profilowanie.

Zresztą znowelizowana ustawa, bo tak tu skupiamy się na profilowaniu, ale musimy zwrócić uwagę, że zmiany w ustawie dotyczą sześciu obszarów w ogóle funkcjonowania urzędów.

Jakich?

Są to bardzo ważne rzeczy. Pierwsza to jest to, co powiedziałem poprawa efektywności funkcjonowania urzędów pracy. Tutaj zwraca się uwagę na zwiększenie roli partnerów społecznych - tych, którzy biorą udział w zarządzaniu środkami funduszu pracy.

Kolejny obszar - szalenie ważny - to poprawa jakości usług świadczonych na rzecz bezrobocia. I tutaj - to, co powiedzieliśmy - chodzi o to profilowanie. To profilowanie ma spowodować poprawę jakości usług i stosowanie nowych form pomocy dla osób bezrobotnych. Wchodzimy też w strefę EURES, czyli usług pośrednictwa zagranicznego w zatrudnianiu. Tutaj też ustawa została znowelizowana i uważam, że poprawiona, bo tam jest też wymóg uzyskiwania akredytacji na przykład przez firmy, agencje zatrudnienia - te, które łączą osoby bezrobotne z rynkami zewnętrznymi. Akurat w obszarze Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Kolejna rzecz to nowe narzędzia wspierające tworzenie miejsc pracy. I tutaj pojawiają się nowe rzeczy - takie jak uzyskanie grantów na telepracę, świadczenia aktywizacyjne. Prawda jest taka, że tworzenie nowego miejsca pracy lub podjęcie działalności gospodarczej będzie też możliwe poprzez tworzenie programów regionalnych, czyli programy, które tworzone są regionalnie w zależności od sytuacji, jaka w danym regionie się pojawia. Czyli tutaj przybliża się zjawisko rynku pracy do faktycznego obszaru, w którym ten rynek funkcjonuje.

Kolejna rzecz to wsparcie dla pracodawców zatrudniających osoby do 30 roku życia - to jest też nowy rozdział w ustawie. I tutaj przewidziano dodatkowe instrumenty - bony szkoleniowe, bony stażowe, bony zatrudnieniowe oraz bony na zasiedzenie. Są to nowe formy, bardzo ciekawe, bardzo atrakcyjne i wydaje mi się, że one w dużym stopniu spełnią oczekiwania nie tylko osób bezrobotnych, ale też i tutaj strony pracodawców.

Jeszcze kolejny obszar, bo tak jak powiedziałem jest ich sześć, dotyczy osób powyżej 50 roku życia. Są to działania takie, które mają dopomóc tym osobom w skutecznym znalezieniu pracy poprzez zachęcenie pracodawców do zatrudniania i wtedy my mamy szanse dofinansowywać wynagrodzenie dla tych osób w okresie zawartej umowy, czyli jest to takie mocne wsparcie jeśli chodzi o pomniejszenie kosztów pracownika.

No i oczywiście wspieranie pracodawców, podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Kiedyś było tak, że ustawa narzucała tworzenie zakładowego funduszu szkoleń. Teraz został stworzony Krajowy Fundusz Szkoleniowy. I tutaj bardzo duży wpływ na wydatkowanie środków mają też przedstawiciele i instytucje pozarządowe, a także myślimy tutaj o tym, żeby Fundusz Szkoleniowy mógł być również przez podmioty właściwie wskazywany - gdzie, w jakich kierunkach, gdzie, jakie kwalifikacje powinny być wzmocnione poprzez ofertę tej osoby bezrobotnej.

To praktycznie te sześć takich najważniejszych obszarów. Ustawa naprawdę bardzo mocno się zmieniła. Powiem tak - rozrosła, ale nie na zasadzie takiej, że powstało dużo zbędnych zapisów tylko rozszerzył się kalendarz możliwości akurat występowania z pomocą dla bezrobotnych.

A ile osób w ogóle w kraśnickim pośredniaku zajmuje się profilowaniem i ilu bezrobotnych przypada na jednego doradcę?**

Z naszych ostatnich wyliczeń wychodzi, że zajmuje się tym ok. 18 osób i na 1 [doradcę] wychodzi średnio ok. 350 osób.

Ile osób do tej pory poddało się tej procedurze profilowania?

Trudno jest powiedzieć, bo na bieżąco to robimy i w związku z tym jest to okres kiedy aplikujemy o środki dodatkowe. Myślę, że na dzień dzisiejszy będzie to liczba około 2-2,5 tysięcy osób.

Jakie są statystyki? Czy najwięcej osób jest w grupie pierwszej, drugiej czy trzeciej?

Analitykę robiliśmy pod kątem osób długotrwale bezrobotnych i wychodzi na to, że w drugiej i trzeciej grupie jest ok. 300-350 osób. Tak to wygląda. Ale przeważająca jest pierwsza i druga grupa.

A czy wynik systemu - bo mówimy o tym, że doradca przepytuje daną osobę bezrobotną, ale tak naprawdę wynik i punktację zlicza system komputerowy - zawsze pokrywa się z Waszymi odczuciami?

Nie. Dlatego owszem można w standardowy sposób zadawać pytania - ja tutaj akurat mam zdarzenie wczorajsze, gdzie była u mnie osoba bezrobotna na rozmowie i przy okazji jej wypowiedzi na temat oczekiwań i form pomocy, jakie powinny dla niej zastosowane ze strony urzędu wspomniała mi również o przebiegu profilowania i wniosła swoje wrażenia i uwagi. Były to bardzo interesujące uwagi. Przede wszystkim bardzo wysoko oceniam poziom wiedzy tej osoby, bo jej wykształcenie jest naprawdę budzące wielki szacunek. To osoba, która w bardzo inteligentny sposób podchodzi do wielu zagadnień i dlatego jej uwaga była dla mnie mocno znacząca. Stwierdziła, że gros pytań ma charakter mocno otwarty i czasami ta odpowiedź w zależności od tego, na czym dana osoba się skupi - może mieć różny charakter.

Powiem tak - 24 pytania - te pytania, które mówią głównie o gotowości podjęcia powrotu na rynek pracy na przykład dotyczące zaangażowania w samodzielne poszukiwanie pracy - można to różnie określać. Każdy, kto ma swój pogląd na temat kariery zawodowej może różnie o tym mówić. Inna rzecz to na przykład dyspozycyjność - to takie tematy, które naprawdę można różnie określać. I powody skłaniające do podjęcia pracy. Na przykład wielkim zaskoczeniem dla tej pani było pytanie czy gdyby miała gdzie indziej ubezpieczenie czy zarejestrowałaby się w urzędzie pracy, więc dla niej było to dziwne pytanie, bo ona nie utożsamiała swojej rejestracji z tym, żeby mieć to ubezpieczenie, bo jej motywacja jest trochę inna.

Ale wielu bezrobotnych rejestruje się tylko dlatego żeby mieć ubezpieczenie.

Tak. I teraz czy osoba, która odpowiada na te pytania czy ona udzieli odpowiedzi tej takiej która będzie przedstawiała jej właściwe stanowisko do sytuacji? Trudno to powiedzieć. Łatwiej jest wychwycić, że w wielu przypadkach niestety ludzie się rejestrują po to, żeby mieć zabezpieczenie jeśli chodzi o ubezpieczenie.

Na przykład ubiegłotygodniowa Gazeta Wyborcza pisała o tym, że był przypadek w bydgoskim pośredniaku, że niepełnosprawna matka samotnie wychowująca dziecko została zakwalifikowana przez komputer jako "jedynka". Czy w kraśnickim pośredniaku też były tego typu przypadki?

Nie, nie mamy takiego przypadku.

Panie dyrektorze, na koniec zapytam jeszcze o bezrobocie i oferty pracy. Co teraz macie do zaoferowania? Kto jest poszukiwany?

Na pewno dalsza sytuacja jest taka, że pracodawcy potrzebują osób o zawodach wysoko wyspecjalizowanych, czyli na pewno operatorzy maszyn. Tutaj mam na myśli operatorów uczestniczących w procesie obróbki spawaniem.

Mamy zapotrzebowanie na kierowców z uprawnieniami. Są oferty składane dla osób, które posiadają doświadczenie w handlu zagranicznym i ze znajomością języków. Bardzo poszukiwany jest specjalista od marketingu z biegłą znajomością niemieckiego.

Poszukiwani są także sprzedawcy. Tylko, że tutaj zapotrzebowanie jest duże niemniej jednak to, że ono często występuje jest spowodowane warunkami przedstawianymi przez pracodawców. I tutaj stąd wynika ta duża rotacja, bo obciążenie i intensywność pracy jest bardzo wysokie, natomiast profity z tytułu tej pracy nie zawsze są adekwatne do tego wysiłku.

Zbigniew Marcinkowski, zastępca dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kraśniku. Bardzo dziękuję.

Dziękuję bardzo.

Czytaj także:
Gość Dnia: Jarosław Stawiarski z PiS
Gość Dnia: Radny Paweł Świderski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krasnik.naszemiasto.pl Nasze Miasto